02 януари 2013

WTF Потребление

Source:EPA
До нас преди две седмици отвориха нов обект на Lidl (хард дискаутър). За месец, това е втори магазин на веригата, който отваря врати в София. На Орлов мост откри или скоро ще бъде открит магазин на Carrefour (дискаутър). Във Варна Billa затваря магазина в недоразумението Pfohe Mall...
Днес от страницата на Нервната Акула във Facebook попаднах на този актуален анализ в Капитал: Търговията на дребно: Близо до точката на замръзване

На кратко - свито потребление, песимизъм, единствено хард дискаутърът Lidl успява да вирее и даже да се разраства.
За българина, ниската цена вече е основният фактор при избора на стоки.
Една марка служи за бързо ориентиране сред многообразието по рафтовете и носи гаранция за определено ниво на качество. Посягането към непозната марка, дори да е по-евтина, винаги носи риск от разочарование и да ни излезе по-скъпо. Купуваме непозната по-евтина марка за сметка на марката, която обикновенно купуваме, но се оказва, че непозната марка е боклук.
Във времена на криза, хората се придържат към марките, с които имат опит и внимават, когато пробват нови марки, особено в по-ниските ценови сегменти.
Българинът обаче вече не ебава за марките и сигурността, толкова му е изтънял потрфейла, че граби всичко, стига да е евтино. А ниската цена е ясен индикатор, че явно някъде по веригата е направен компромис, най-често с качеството.
95% от асортимента на Lidl се състои от собствени марки - продукти, произведени от редовни марки, често с по-ниско качество. Например Крафт Фуудс, които правят този шоколад:  
има свободен производствен капацитет в завода си и може да го използва за да прави шоколад и за Lidl, като този:

Подобни марки са неизвестни за масовия потребител и са достъпни само в обектите натърговската верига, в случая Lidl (не знам кой произвежда Fin Carre за Lidl, но приликите в опаковките ми направи силно впечатление).

1) В новоокрития до нас Lidl гъмжи от хора, грабещи от рафтовете. В радиус от 5-6 километра няма друг Lidl, тоест няма от къде да са запознати със собствените марки на веригита. 
2) Lidl продължава експазнията си и през 2013.
3) Миро Найденов се хвали, че цените на хранителните продукти в България са най-ниски в целия ЕС. 

Накратко - търсят се и се предлагат евтини боклуци. Сами се сещате защо.

Няма коментари: