20 септември 2012

WTF Икономически стимули

Европа от много време се слави като не особено гостоприемно място за предприемачи. Както посочва The Economist:
Their young firms will quickly find that established European companies tend not to like dealing with tiny ones. Most sources of capital will shun them. Regulations will shackle them. And when they fail, as most are sure to do, they will not be allowed just to dust themselves off and start all over again. In Europe, a business blow-up leaves a lasting stain, akin to a moral failure.
На кратко всеки решл се да стартира бизнес е изправен пред труден достъп до финансиране от традиционни зиточници като банки, тежка държавна регулация и провалът на бизнес начинанието върви ръка за ръка със социална стигма.
Въпреки това, всички политици и водещи банкери и финансисти отдавна са възпреили мантрата, че предприемачеството и малките и средни фирми и предприятия са един от основните двигатели на просперитета и играят основна роля в икономиката. Мнозина дори залагат на тях да ни измъкнат от кризата.
България не е изключение от правилото и финансовата стабилност на страната е силно зависима от малките и средните предприятия. От Дневник научаваме малко повече за местните малки бизнес:
54% от предприемачите с малък и среден бизнес в България се страхуват от фалит, а 62% от микро фирмите се развиват с лични средства на собственика, показват данни на Агенцията за насърчаване на малки и средни предприятия, цитирани от Би Ти Ви. Само 20% от тези фирми имат банков, оборотен кредит или овърдрафт. 27 на сто са започнали със заеми от близки и приятели.
На фона на всичко това, Левон Хампарцумян, по известен като Банкерът!, вчера си е пзоволил следното WTF изказване:
"Регистърът на длъжниците трябва да бъде много подробен и да включва не само кредити към финансовите институции, но и към компаниите за комунални услуги, мобилните оператори и всички други доставчици на стоки и услуги.Трябва да има такъв регистър и той да оставя фалиралите веднъж лица завинаги извън кредитната система."Според банкера срокът, в който един фалирал кредитополучател не би могъл да получи нов заем, ако веднъж е обявил фалит, би трябвало да е достатъчно дълъг - може и за цял живот. Човек, фалирайки, ще трябва да се прости с кредитната система, добави Хампарцумян. 
Така се създава среда, която стимулира предприемачетсвото. Един опит и си аут. Точка.
На всичко отгоре изказването е направеното във времена на свито кредитиране (банките са по-селективни на кого дават заеми) и ръст на депозитите...(банките седят върху повече пари). 
 

09 септември 2012

WTF Миро Найденов не носи вина!

През изминалите две седмици любимият enforcer на Бойко Борисов - Мирослав Найденов, беше оставен на резервната скамейка. Първо му се разрази лайняна буря свързана с няколко обществени поръчки, възложени от министерството му или от агенции пряко подчинение на министъра. Беше нормално Миро Мазното да бъде изпратен на скамейката, далеч от вниманието на медиите и хората. А и се оказа, че междувременно е имал друга, по-важна задача - да урежда разни хора и фирми с апетитни имоти за жълти стотинки. За жалост злите НПОта и журналисти от малкото независими медии пак му играха груба балтия.
Отделно, Бойко форсира "Да вдигнем доходите на хората!" предизборна мантра и дори извади от нафталина бившият синдикалист/борец за популизъм и благоденствие Тотю Младенов. Покрай напъните на Бойко, Цвъки и екс-синдикалиста да ни убедят, че са осигурили достъп до корнукопия през евентуалния им втори мандат, Миро Найденов се появил в bTV, точно в деня преди 4те почивни дни, така че да няма опасност да му задават неудобни въпроси или ако сгафи, да няма опасност някой да разбере. Хубаво, ама Дневник са публикували пълното интервю.
Покрай целият калабалък с официални статистически данни, че цените на храните се покачват и гръмкото изказване на Миро Мазното, че цените падат, в интервюта са вмъкнати и няколко върпоса за Facebook скандала и замяната на апетитни имоти за компенсаторни бонове. 
Ето какво казва Миро за земите:
"Благодаря ви за въпроса, защото това е много важно да се изговори. И това е една историческа справедливост, която трябва да можем."
Ах, министърът благодари за въпрос по неудобна тема! Открит, честен, проактивен, надрен с ораторски умения и ясна мисъл=Миро Найденов!
В интервюто е засегнат и скандала с бившите ПРки на Агенцията по храните, която е под прякото ръководство на министър Найденов, които са прибрали 100 000 лева за създаването на страница във Facebook, която има 24! фена,  и акаунт в Twitter с 3! фена. Две 24 годишни момичета прибрали 100 за работа, която се върши за 5 минути с 5 цъкания на мишката в интернет. 
Ясно е, че проверките по случая няма да открият нередности по конкурса, а пък  Миро Найденов си каза в прав текст, че не носи отговорност за случващото се в неговото министерство (старият похват на Бойко от времето му на кмет на София - Бойко "не знае", друг подписва спорните разпоредби и документи):
"Между другото това е поръчка, с която не се занимава министърът и не е на мое разпореждане."
Въпреки това, за всеки с малко опит в маркетинга и рекламата, е ясно, че има още доста поле за действие за разваляне на комфорта на Миро Найденов и има круши в министерството, които могат да бъдат обрулени. За да се случи това, някой трябва да отлепи малко поглед от двете ПР девойчета и мазната мутра на Миро и да зададе следните въпроси:
1) Какво съдържат тези 20 хиляди страници и дали от качването им в интернет ще има ясна полза? Ако това са 20 000 страници със закони, никаква работа няма да свършат на един обикновен фермер (без начение колко е на ти с технологиите и си къса гъза от сърфиране). Дали един онлайн портал с практически съвети, уебинари и образователни клипове няма да е по-полезен от 20 хиляди страници текст?
2) На база на какво маркетинг/социологическо проуване е решено, че Facebook и Туитър са най-подходящите канали за "пропаганда" (това е думата използвана от министър Найденов"? 
3) В проекта има ли ясно зададени критерии, с които да се измери ефективността на тази комуникационна дейност? Ако да - какви. Ако не - защо няма и не е ли това пилеене на пари на данъкоплатците (плаща се за услуга без ясно описан краен резултат).
4) Наистина ли ЕК е препоръчала конкретно Facebook и Twitter, или просто са препоръчали най-подходящите канали в социалните медии и мрежи (виж въпрос 2)).
Обзалагам се, че адекватни отговори на тези няколко доста прости въпроса ще осветят поредните Калинки в антоража на Миро Мазното. Ах да, забравих...той няма нищо общо с тези хора и техните действия в министерството му!